13 november - Reisverslag uit Arica, Chili van Rob en Angelique Kraan - WaarBenJij.nu 13 november - Reisverslag uit Arica, Chili van Rob en Angelique Kraan - WaarBenJij.nu

13 november

Door: Rob&Angeliqus

Blijf op de hoogte en volg Rob en Angelique

14 November 2016 | Chili, Arica

Zondag 6 nov. Om 6:45 uur in Arequipa na een busreis over vele bochtige bergwegen. Deze stad ligt op 2300 m en achter de stad liggen 3 vulkanen van twee van 5800 en een van 6100 meter. Een is nog actief. Vanuit de stad zie je er twee zeer goed. In de middag het klooster St Cathalina bezocht. Het hostal is in een oud Spaans herenhuis, grote tuin en ontbijtruimte buiten in de tuin.
Maandagmiddag met een gids van freetour Arequipa de stad bekeken, pisco souer en kaasijs geproefd. In stad heeft vroeger een trammetje gereden. De rails is weggehaald, want er waren bussen aangeschaft voor het centrum. Je raadt het nooit, maar de bussen pasten niet door de straatjes. Dus nu, geen tram en geen bus! Wel heel veel taxi’s.
Dinsdag de hele dag met een privétour met en 4x4 en een Zwitser op pad naar het lago de Salinas op 4200 m hoogte. Een tocht van 70 km heen en terug over grotendeels onverharde weg. Dit meer bevat geen water, maar een laag zout. Hier zijn flamingo’s, pecunya’s (een minisoort lama waarvan de wol heel duur is, 500 $ per pound), alpaca’s en lama’s. De lama mannetjes hebben vaak meerdere rode draadjes door hun oor. Dit doet de boer voor geluk en vruchtbaarheid. De mensen zijn erg katholiek, maar met nog veel gebruiken van de inca’s en andere oude volken. Zo vind je bv. In de bergen veel steenhoopjes als offer aan de goden. Zo weer genoeg geleerd.
Woensdag 9 nov. Om 5:30 uur in de bus op weg via de PanAmerican highway naar Tacna. Zo’n 500 km door allen maar bergen steen en zand, dus woestijn, hier en daar bij een riviertje een soort oase met landbouw. Erg fraai. Onderweg stopte de bus en moest iedereen uitstappen met de handbagage. Fruitvliegjescontrole!! Alle handbagage moest door de scanner. Er zat een appel in. Pech, deze werd in beslaggenomen. We gingen nl naar een ander district/provincie. Daarna bij Tacna overstappen op de bus naar Chili. Op naar Arica in Chili. Op het busstation werden we meteen gewaarschuwd voor mensen die je “speciale” reispapieren willen verkopen die nodig zijn voor de douane. Aan een agente in uniform naar de bus gevraagd. Zij wist te vertellen dat deze net weg was en de volgende over 2 uur zou vertrekken. (We hadden inmiddels een Nederlandse jongen ontmoet die goed Spaans sprak.) De agente had wel een taxi voor ons met een goede prijs. Als we bij de taxi staan, zie ik even verderop een bus die bijna gaat vertrekken naar onze eindbestemming. Dus geen taxi!!! Hier is de politie dus niet je beste vriend(in)! Bij de grens was er een stiptheidsactie. Pas na 2 uur wachten konden we door douane en daarna weer in de bus. Pffff.
Arica is een stadje aan de kust in de woestijn. Dus overal om je heen zie je hoge bergen zand om de stad. Het hostal Sunny Days ligt 100m van het strand en is van Ross. Hij komt uit Nieuw Zeeland getrouwd met een Chileense.
Donderdag 10 nov. Stad verkend, nieuw fototoestel gekocht. De oude heeft het nl begeven helaas en daarna nog even lekker ah strand.
Vrijdag. Om 7.00 uur in de bus naar Putre bij het Lauca parc. Prachtige tocht door woestijn en daarna de bergen. Op naar 3450m. In Putre slapen we bij de berggids die met ons morgen een tour gaat doen.
Zaterdag 12 nov. SinterKlaas arriveert in Nederland en wij hebben in een knetterbed geslapen. Onze lakens zijn nl. deels synthetisch en onze dekens ook. Zodra je beweegt in bed krijg je allerlei vonkjes van statische elektriciteit en als je uit bed stapt een schok. Wel leuk in het donker hoor!!! De tocht met de gids was fantastisch en we hebben 2 vulkanen met sneeuw erop van 6200m, lama’s, alpaca’s bergkonijnen, vicuna’s, flamingo’s, Andesganzen, en een kleine giersoort gezien. En niet te vergeten het hoogste meer van de wereld, het Chungarameer op 4500 m. Ze zeggen dat de vulkaan Parinacota en het meer het mooist uitzicht van Peru is. Oordeel zelf adhv de foto.
Zondag 13 nov. Terug met de bus naar Arica. Onderweg zie je duidelijk waar het gevaarlijk is. Hier staan nl kruizen van mensen die zijn verongelukt en in het ravijn naast de weg zie je vaak nog wel een wrak ve auto liggen. Ook zie je soms een container op zijn zij/kop op de helling naast de weg. Deze is er in de bocht afgevallen. Deze weg wordt veel gebruikt door vrachtverkeer voor in-en export naar Bolivia

• 15 November 2016 - 19:32

Liesbeth:

Hoi Rob en Angelique, wat maken jullie een super mooie reis! Hopelijk gaat alles goed en bedankt voor
    het meegenieten via jullie blog.

groetjes,
    Liesbeth

• 19 November 2016 - 11:17

John:

Iedere keer weer een mooi verhaal!

• 27 November 2016 - 05:59

San:

Beste plakkers, wat een mooie reis! maar voor het mooiste bergmeer had je niet zover weg hoeven te gaan!!!
    Gr San