Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Rob en Angelique Kraan - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Rob en Angelique Kraan - WaarBenJij.nu

Cusco

Door: Rob&Angelique

Blijf op de hoogte en volg Rob en Angelique

05 November 2016 | Peru, Cusco

Zaterdag 5-11, verslag vd afgelopen week.
Zaterdag 29-10. De bus naar Cusco had maar 2 uur vertraging. In Cusco werden we hartelijk door Mario (peruaanse naam???) ontvangen in het guesthouse. Hij woont er met zijn ouders en er zijn 2 kamers.
Zondag 30-10. Ontbijten doen we in de woonkamer vd familie met uitzicht op de bergen. Meteen daarna op jacht voor kaartjes voor de trein naar Machu Pichu. Voor gringo’s geldt een speciaal tarief nl 120$ pp ipv 40$ voor de Peruanen heen en terug voor een afstand van 89 km. Voor dit geld zitten de gringo’s dan wel in een luxe treinstel met een kleine lunch geserveerd door de rijdende gastvrijheid. De enige mogelijkheid om in Machu Pichu te komen is met de trein of lopend.
Daarna naar bet centrum gelopen en genoten van het plein, plaza de Armas. Bij El Medio (the place to be) koffie gedronken wat gegeten op het balkon met uitzicht op het plein. Op plaza SanFrancisco was er een ceremonie voor studenten van de school ernaast. Buiten stonden allerlei kraampjes met eten om de hongerige kerkgangers op te vangen.
In het verkeer gelden hier in dit land de volgende regels. Een voetganger heeft nooit voorrang. Ook niet op het zebrapad. Ook niet als een auto bij een bocht afslaat en de voetganger wil rechtdoor. Voor auto’s geldt, wie het eerst aankomt heeft voorrang. Dus verkeer van rechts gaat niet voor, tenzij deze auto veel groter is. Toch gebeuren er niet veel ongelukken. Gelukkig werken de verkeerslichten hier wel het zelfde als bij ons.
Maandag 31-10. Om 8.30 stond de auto van de ouders van Mario al klaar. Vandaag met Mario op stap naar de Sacred Valley. Eerst Pisac met oud Inca dorp, vervolgens naar Urubamba om daar te lunchen. Verder naar Ollantaytambo voor nog een Inca dorp met veel trappen en een tempel en een badplaats voor de prinses Nusta. En als laatste op weg naar Cusco langs Chinceros (3300m) voor alweer een Inca dorp. In de ruines was op de fundamenten vd tempel een kerk gebouwd. Om 20.30 weer thuis en te moe om nog Halloween te vieren. De meeste kinderen onderweg waren verkleed. In Cusco was er op het centrale plein nl in de avond feest voor de verklede kinderen.
Dinsdag 1-11. De bus genomen naar de ruines van Sacsayhuaman. Dit ligt op berg naast Cusco en vanaf hier prachtig uitzicht op stad. Vandaag en morgen is iedereen vrij ivm Allerheiligen. Vandaag is voor de levende mensen en morgen worden de overledenen herdacht en gaan de mensen naar de begraafplaatsen om hun dierbaren te herdenken. Vlakbij de ruines is een leuke speelvijver met bootjes en hier gaan we iets drinken. En er komen nog meer mensen. Gaat een tuinman met zijn bosmaaier op 5 m van ons het grasveld maaien, mucho ruido!!!!! De koffie hadden we nog niet, dus ik naar de bediening om te zeggen dat we weggaan. Uiteindelijk is de tuinman een stuk verder gaan maaien en keek niet erg blij naar mij toen hij door de manager werd aangesproken.
Na het bezoek aan de ruines een groot wit christusbeeld bekeken en te voet naar de stad afgedaald.
In de avond naar het centrum om het plein verlicht te zien en heerlijk gegeten.
Woensdag tm vrijdag. Woensdag. Met de trein naar Aguas Caliente(=Muchu Pichu Pueblo). Hier aangekomen voelt als Valkenburg in Nederland. Meteen kaartjes voor de bus naar MP gekocht en voor MP zelf, voor beide betaal je gringoprijzen.
Maar dan op donderdag om 6.00 in de rij voor de bus. Het lijkt wel wintersport. Eindelijk om 7.00 uur in bus naar MP. Wowwww. Dit was echt geweldig. Ook nog Mount Machu Pichu beklommen. Hier kun je van bovenaf de oude inca stad goed zien liggen..
Vrijdag lekker uitgerust in de hotsprings van het dorpje en ’s avonds met de trein weer naar Cusco. Mario wachtte ons al op en bracht ons naar zijn huis en familie.
Vanavond op naar Arequipa met de nachtbus!!!

• 05 November 2016 - 19:24

John:

Hebben de gringo's wraak genomen door de varkenskop te voorzien van Robs zonnebril?

• 06 November 2016 - 13:37

Henny En Hans:

Volgens mij gaan jullie nog jodelen op die grote hoogte! Wat een ervaringen! Die kan niemand je afpakken!!
    Maak maar veel foto's!

Groetjes van Henny en Hans

• 22 November 2016 - 16:59

Rob:

Leuk hoor. En ook in de luxe trein. Wij hadden ook mooi weer boven. Je boft dat het lukte, soms zijn er ook dagen dat het al vol is. Genieten toch.